Obs! Du bruker en svært gammel nettleser. Vi anbefaler å laste ned en moderne nettleser, slik at du kan få en best mulig opplevelse av våre og andres nettsider. Velg ny nettleser her.

Loyal - 60 pax

Verdens eldste seilende galeas

Verdens eldste seilende galeas

Galeasen Loyal er en to-mastet kravellbygd seilskute på 85 fot, bygget ved Rosendal i 1877. Den er dermed - i motsetning til en galeasrigget jakt - en ekte galeas, og sannsynligvis verdens eldste seilende sådan. Det gikk gjetord om henne helt fra hun var sjøsatt, særlig blant sjøfolk, og hun fikk av åpenbare grunner raskt tilnavnet "Kvitegaleasen".

Man trenger ikke ha saltvann i årene for å kunne fryde seg over synet av det vakre skroget og de smekre linjene på Loyal. Nå, fullt restaurert og bedre enn ny, er Loyal klar til innsats: Lysttur eller representasjon, teambygging eller ledsagerarrangement, utflukt eller tokt over flere dager - du kan være trygg på at det blir et godt og varig minne.

- Standardmeny ombord -

Historien til seilskuten:

LOYAL ble bygd som galeas i Rosendal i Hardanger i 1877 av Knut Johannessen Nes eller ”Gjøra-Knuten” som han ble kalt på folkemunne. Dette er samme mann som gjorde Hardangerjakten verdenskjent fordi han også bygde GJØA som Roald Amundsen tok gjennom nordvest passasjen.

Loyal ble bygget for å frakte inntil 900 tønner sild og var beregnet for å kunne seile på de store hav. I dag vet vi en god del om hennes ramsalte historie. En del er kommet frem gjennom muntlige kilder og en del er dokumentert i diverse bøker og skipsjournaler. Det mest verdifulle (unike) har vi i loggbøker fra 1887 – 1922.

Tiden 1874-95 var en langvarig depresjonsalder. Trass depresjonen og den spesielle saltsildkrisen frå 1877-95 ble det anskaffet 34 nye galeaser til Haugesund, den største økningen blant samtlige fartøytyper. Det var folk frå Haugesund som startet Islandsfisket selv om konjunkturene var svært dårlige. LoyalL ble først og fremst bygget med tanke på fiskehandel ved Island og Nordland, samt det store eksportmarkedet. Værforholdene ved Island satte store krav til skutene. Ettersom svært mange jakter havarerte overtok galeasene stadig mer fordi de var større og mer sjødyktige. De hadde også en lettere handterlig rigg, noe som gjorde seilasen sikrere. Dermed kunne mannskapshyren reduseres. Loyal ble bygget på den tiden Haugesunderne for alvor kastet seg ut i fraktfarten på de store hav. Men det skulle vise seg at dette var siste fase av norsk seglskipsfart si stordomstid. Og den tok brått slutt i 1879. Dette året som innleia skipsbyggingens ende i Haugesund, var også det avgjerande vendepunkt i dei kvite segls historie i Noreg. Seglskutene går no inn i sin lange dødskamp. For LOYAL sitt vedkommande vart det også ein lang kamp. Det skulle gå over 40 år før den fekk si fyrste maskin. LOYAL overlevde takka være sitt lojale mannskap

I 1881 var hun på Island og fraktet sild tilbake. I Østersjøen var de mest brukte havner Kønigsberg, Riga, St. Petersburg, Stockholm, Norrköping, Kalmar og Karlskrona. Av andre land i Europa kan nevnes Tyskland, Danmark, Frankrike, England, Spania og Portugal.

Loyal har også seilt rundt Kapp Horn med klippfisk til Chile. Fra muntlige kilder fortelles det også at hun har vært med å frakte kobberet til Frihetsstatuen i New York.

Hun har vært registrert på vestlandet fra Haugesund i syd til Kristiansund i nord og har hele tiden båret navnet ”Loyal”. Sin første motor fikk hun i 1932, men hadde seil til langt inn i 1950-årene.

I 1974 ble hun kjøpt av John Hausberg som sammen med sønnen Audun restaurerte henne tilbake som seilskute. Hun ble sjøsatt på nytt i 1997, og har siden 1998 operert i kommersiell fart med Audun Hausberg som skipper. Intensjonen er å ivareta og videreformidle våre sjøfartstradisjoner på en levende og ekte måte.

Maritime Tours AS

  • Postadresse:
    Postboks 2011, Nordnes
    5817 Bergen
    N-Norway
  • Besøksadresse:
    Tollbodalmenningen 1b
    5004 Bergen
    N-Norway
  • Tlf.: (+47) 55 30 80 80
    Fax: (+47) 55 30 80 81
  • E-post:

Design og utvikling av Keyteq AS. Utviklet i KeyPublisher © Keyteq 2010